تسویف (مطالی )
عاقبت
آزاد

 امام باقر(ع) می فرماید: «ایاک و التسویف فإنه بحر یغرق فیه الهلکی؛3 بر حذر باش از تسویف؛ زیرا آن دریایی است که انسان غوطه زنان در آن هلاک می شود».

آثار تسویف

1. غفلت از یاد خدا و قیامت: امام صادق(ع) می فرمایند: «فتدارک ما بقی من عمرک و لا تقل غداً أو بعد غد، فإنّما هلک من کان قبلک بإقامتهم علی الأمانی و التسویف حتی أتاهم أمرالله بغته و هم غافلون؛1 پس ما بقی عمر خویش را دریاب و مگو فردا یا پس فردا؛ زیرا کسانی که قبل از تو می زیستند، به سبب دو چیز هلاک شدند: (یکی) باقی ماندنشان بر آرزوها، و (دیگری) امروز و فردا کردن ها، تا اینکه (مرگ و) امر خدا ناگهانی آنان را گرفت؛ در حالی که آنان در غفلت به سر می بردند».

2. افتادن به ورطة گناه: امام حسین(ع) می فرمایند: «واستولی علیه التسویف حتی سالم الایام فاعتنق المحارم و الآثام؛2 تسویف بر او غلبه یافت؛ به حدی که با روزگار مصالحه و با محرمات و گناهان دست به گردن شد».

3. هلاکت:

4. حیرت، سرگردانی و پوچی: امام صادق(ع) می فرماید: «تأخیر التوبه اغترار و طول التسویف حیره؛4 به تأخیر انداختن توبه، فریب خوردن است و طولانی شدن تسویف، مایة حیرت است».

5. از دست رفتن فرصت ها: امام علی(ع)فرموده است: «الفرصه تمرّ مرّ السحاب، فانتهزوا فرص الخیر؛5 فرصت ها همچون ابرها درگذرند. پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید».

6. غم و اندوه: تسویف به دنبال خود غم و اندوه برای انسان می آورد؛ چون موجب از دست دادن فرصت ها می شود. امیرمؤمنان(ع) در ضمن سفارش های خود به امام مجتبی7 می فرماید: «بادر الفرصه قبل ان تکون غصه؛6 پیش از آنکه فرصت از دست برود و مایة اندوهت گردد، آن را غنیمت شمار».

7. پشیمانی: پیامبر بزرگوار اسلام(ص) در سفارش های خود به ابوذر می گویند: «یا أباذر ایاک و التسویف بعملک، فإنک بیومک و لست بما بعده، فإن یکن غد لک فکن فی الغد کما کنت فی الیوم، و ان لم یکن غد لک لم تندم علی ما فرطت فی الیوم؛7 ای ابوذر! بر حذر باش از تسویف در کار خویش؛ زیرا تو امروز هستی (و امروز را در اختیار داری) و بعد از آن نیستی. اگر فردایی برای تو بود، فردا نیز همانند امروزت باش (و کارهایت را در وقت خود انجام ده) تا اگر فردایی برای تو در کار نبود، از کم کاری امروزت پشیمان نخواهی شد».

8. نابودی و فنای عمر: اثر دیگر تسویف است. امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه به همین موضوع اشاره دارند:

«الهی افنیت بالتسویف و الآمال عمری؛ خداوندا! به وسیلة تسویف وآرزوهای بیجا، عمرم را نابود کردم».

در یکی از شب­ها مال فراوانی را به محضرش آوردند، حضرت در همان لحظه فرمان تقسیم آن­ها را داد. بعضی از کسانی که در دام تسویف گرفتار بودند، عرض کردند: یا امیرالمؤمنین! الان شب است، این کار را به فردا مؤکول کن. امیرالمؤمنین که شتاب در امر خیر را نیکو می­دانست، فرمود: آیا ضمانت می­کنید که تا فردا زنده بمانم؟! در پاسخ گفتند: این امر به دست ما نیست. پس آن حضرت شمعی طلبید و شبانه خود اموال را تقسیم کرد و به صاحبانش که فقرا و ایتام بودند، رسانید.
ساقیا عزت امروز به فردا مفکن یا ز دیوان قضا خط امانی به من آر...

باید اراده خود را تقویت کرده و از امروز و فردا کردن در انجام کارها و اعمال و عبادات پرهیز کرد.

حضرت امیر مومنان علی علیه السلام می فرمایند : ان اکثر صیاح اهل النار من التسویف . صیاح یعنی صیحه، داد و فریاد. بدرستیکه بیشتری ناله های اهل جهنم از تسویف است(جامع السعادات، ج 3، ص 46 )

1- بحارالانوار، ج6، ص30
2
 - نهج البلاغه، حکمت 150
3
 - بحارالانوار، ج78، ص164
4
 - سوره مبارکه تحریم، آیه شریفه 8
5
 - سوره مبارکه نور، آیه شریفه31
7
 - سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه 95

[3]. التحقیق، ج 5 و 6 ، ص 287.( بحارالانوار، ج78، ص164)

   [27]. بحارالانوار، ج 88 ، ص 20، حدیث 337

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. وبلاگ من مو ضوع خاصی ندارد ضمن تشکر از دیدار شما عزیز میهمان امیدوارم مطالب وبلاگ مورد توجه و استفاده شما قرار بگیرد و از بیان نظرات خود در راستای بهبود آن دریغ نفرمائید.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عاقبت و آدرس mandez.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان